Skip to content Skip to left sidebar Skip to footer

(Magyar) Polgári és katasztrófa védelem

Sorry, this entry is only available in Hungarian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Polgári Védelem 

SZENTES POLGÁRI VÉDELMI KIRENDELTSÉG
SZENTES POLGÁRI VÉDELMI KIRENDELTSÉG

Az első világháború után, a húszas-harmincas években a jövő háborújára gondolva minden jelentős európai országban létrehozták a légoltalmi szervezeteket. Magyarországon a légoltalom a német mintát követve alakult ki. Az ún. hatósági (állam által irányított) és a társadalmi légoltalmi szervezeteket párhuzamosan, egymásra építve, egymást követően hozták létre. 1935-ben fogadták el a hatósági légoltalom kiépítésére vonatkozó jogszabályokat, majd 1937-ben alapították a Légoltalmi Ligát, mint társadalmi szervezetet. A cél a háborús légitámadások elleni védelem kiépítése, pusztításainak csökkentése volt.

A légoltalom feladataként jelölték meg óvóhelyek, vezetési pontok létesítését, egyéni védőeszközök, egészségügyi, műszaki, tűzoltó felszerelések beszerzését, a légoltalmi szolgálat tagjainak kiképzését, a lakosság felkészítését és riasztását. Törvény írta elő, hogy minden 14. életévét betöltött magyar állampolgár 60 éves koráig légoltalmi kötelezettség alá esik, beosztható légoltalmi szolgálatra, és kötelezhető kiképzéseken, gyakorlatokon való részvételre. A légoltalom a honvédelmi miniszter irányítása alatt állt. 1936-37-től kezdve sorozatosan jelentek meg a légoltalom összes területét átfogó szabályzatok, segédletek, szakkönyvek és propagandakiadványok.

Az 1938-as -győri program- a honvédelem átfogó és gyors fejlesztésének terve volt. Az 1938. évi II. tc-ben (honvédelmi törvény) újraszabályozták a légoltalmat is, feladatai kibővültek, megnőtt felelőssége és hatásköre. Fő területei a következők lettek: hatósági (települési- közintézményi) légoltalom, üzemi légoltalom, lakóházi önvédelem. A ?győri programhoz? kapcsolódva jelentős óvóhely-építkezések zajlottak. Hazánkat az első légitámadások 1941 tavaszán érték, pusztító csapásokat a háború utolsó szakaszában 1944 áprilisától 1945 áprilisáig kellett elszenvednünk . A légoltalom szervezete és tevékenysége megfelelt az elvárásoknak, lényegesen csökkentette az áldozatok számát. A háború utolsó hónapjaiban az ország hadszíntérré vált, ezzel együtt a légoltalom is széthullott.

Hazánkban a légoltalom háború utáni újjászervezésére 1950-ben került sor. Irányítását a belügyminiszter a honvédelmi miniszterrel összehangolva és a szakminiszterekkel egyetértésben látta el. Szervezete a hatósági (államigazgatási), az üzemi és a lakóházi légoltalmat fogta össze, s elsősorban a hagyományos fegyverekkel végrehajtott légitámadások elleni védelemre készült fel. Az ötvenes évek közepétől részt vett a természeti csapások (földrengés, árvizek) elleni küzdelemben is. Az ötvenes évek végén a légoltalomban központi helyre került a nukleáris fegyverek elleni védelem. Az 1961-es berlini, majd az 1962-es kubai konfliktus nyomán felgyorsult a hadseregfejlesztés, és 1962-ben a légoltalom egészét is a honvédelmi miniszterhez irányították át.

1964-ben az Elnöki Tanács törvényerejű rendeletével a légoltalom átalakult az egész országot átfogó polgári védelmi rendszerré. Erőteljesen fejlesztették az állomány kiképzését, a tanulóifjúság és általában a lakosság felkészítését. Jelentős gyakorlatokat tartottak 1970-ben a tiszai árvíznél a polgári védelem is jól vizsgázott.

Az elemi csapások, természeti és ipari katasztrófák elleni küzdelem a 80-as évek közepétől a honvédelmi feladatok mellett mind nagyobb hangsúlyt kapott a polgári védelemben. 1990-ben a PV irányítása a honvédelmi minisztertől a belügyminiszter alárendeltségébe került.

Az 1996. évi XXXVII. törvény (a polgári védelemről) a Polgári Védelem feladatává tette a fegyveres összeütközés, a katasztrófa, valamint más veszélyhelyzet életet és a létfenntartáshoz szükséges anyagi javakat fenyegető hatásai elleni védekezést, a lakosság oltalmazása érdekében a védekezésre való felkészítést.

A magyar polgári védelem azóta felépítésében, feladatrendszerében, működésében megfelel a genfi egyezményekben megfogalmazottaknak, s a kor igényeihez igazodva igyekszik humanitárius segítséget nyújtani a bajbajutottaknak. Ezt szolgálja szervezeti felépítése, egységeinek kiképzése és a lakosság körében végzett felkészítő, tájékoztató tevékenysége.

Az 1999. évi LXXIV. (katasztrófavédelmi) törvény az ezredforduló színvonalára emelte az életet és a vagyonbiztonságot, a természetes és épített környezetet veszélyeztető természeti és civilizációs katasztrófák megelőzését, illetve a károsító hatásaik elleni védekezést. A polgári védelem a katasztrófavédelem egységes rendszerének integráns része lett.

Katasztrófavédelem 

2000 január elsejével megalakult a katasztrófavédelem a két jogelőd szervből a tűzoltóságból és a polgári védelemből, amely országos és a megyei szinten egységesítette a vezetést, helyi szinten meghagyva a két szervet külön- külön elnevezését és szervezetét.

A katasztrófavédelem: a különböző katasztrófák elleni védekezésben mindazon tevékenységek összessége, amelyek a katasztrófa kialakulásának megelőzését, közvetlen veszélyek elhárítását, az előidéző okok megszüntetését, a károsító hatásuk csökkentését, a lakosság élet- és anyagi javainak védelmét, a katasztrófa sújtotta területen az alapvető életfeltételek biztosítását, valamint a mentés végrehajtását, továbbá a helyreállítás feltételeinek megteremtését szolgálják.

A Katasztrófavédelem tagozódása:

 

A Katasztrófavédelem tagozódása
A Katasztrófavédelem tagozódása

 

Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság az Önkormányzati Minisztérium irányítása alatt tevékenykedik.

Szentes Polgári Védelmi Kirendeltség illetékességi területébe Szentes Kistérsége, valamint alárendelt Csongrád Polgári Védelmi Irodán keresztül Csongrád kistérsége tartozik.

A Kirendeltség illetékességi területén 12 településen közel 70 000 állampolgár ér, de az alföldön való elhelyezkedése következtében a hazai lábasjószág állomány igen nagy százaléka is itt található meg.

Magára az illetékességi területünkre a kettősség a jellemző, két folyó, két főútvonal, és két vasútvonal találkozik rajta.

Veszélyeztetettség szempontjából ennek hatására főként az

  • ár és belvíz kártételek
  • a veszélyes anyagok tranzit forgalma
  • az időjárás szélsőséges hatásai, melyek speciálisan érzékelhetőek, hisz a Tisza elég jó viharválasztó,
  • a humán és állatjárványok,
  • földrengések a megyénkben elsősorban Csongrád–Bokros-Szentes-Fábiánsebestyén térségében alakulhatnak ki a földtani jellemzők alapján,
  • valamint az illetékességi területünkön található veszélyes anyagot kezelő üzemek esetleges balesetei számíthatóak. 

Üzemek

SEVESO II EU Irányelvek szerint alsó küszöbértékű veszélyes üzem az illetékességi területünkön 1 db. található.

Veszélyes anyagot gyártó, felhasználó, tároló üzemek az illetékességi területünkön jelenleg 6 db. található.

Általános tudnivalók --> Fájl mérete: Letöltések száma: 866
Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Szentes Polgári Védelmi Kirendeltség (H-6600 Szentes, Kossuth tér 6.) lakosságvédelmi tájékoztatója - ÁLTALÁNOS TUDNIVALÓK

Mi a teendő súlyos ipari baleset esetén – lakossági tájékoztató

Forrás: https://szentes.asp.lgov.hu/